~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hej!

Välkommen till min blogg!

Här kan du läsa om mitt liv med mina små hjärtan, som numera är sex till antalet,
och det stora hjärtat jag är gift med.
Kommentera gärna :-)

Kramar Helena




~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~




onsdag 5 januari 2011

Vår lilla ängel











Ja det här är vår lilla ängel, Emilia.
Inatt 01.33 var det 18 år sen hon kom till oss.
19 år gammal var jag. Två veckor tidigare gick jag ut gymnasiet och såg fram emot vårt liv som en liten familj.
Vi hade fått kämpa hårt mot massor av fördomar. Men vi var säkra på vår kärlek och vår längtan efter barn. Detta var vår framtid.

Hon föddes efter många timmars värkar och slit.
När hon väl kom, så var hon så fin, så fin.
53 cm lång och 3100 gram tung.
Hon andades inte så bra, så efter flera försök att få henne bättre på sjukhuset i Ängelholm, tog läkarna beslutet att skicka henne i ambulans till Lund för bättre vård.
De sa till oss att vi kunde stanna och vila i Ängelholm efter den långa förlossningen. Vi kunde sen komma till Emilia i Lund senare.
Unga var vi och litade på deras ord.
Det kommer jag aldrig att göra igen!
Fortfarande släpper jag inget av våra barn utom synhåll på ett sjukhus igen.
Emilia dog i ambulansen....
Fem timmar gammal.

Vår värld rasade....

Fast det är längesen nu kan jag känna ångesten och maktlösheten.
Lång tid efteråt var jag i chock. Jag visste ingenting om någonting.
Ronnie mådde förmodligen också dåligt, men det kunde jag inte ta in då.
Det tog lång tid att komma tillbaka till livet.
Men sjukskrivning och liknande existerade inte på den tiden.
Så en månad efter Emilias bortgång var jag tvungen att skriva in mej på arbetsförmedlingen och ta en praktik för att få någon inkomst.
Man kan ju, i sitt stilla sinne, undra hur arbetsför jag var mitt i chocken.
Men jag kom till en underbar praktikplats på ett dagis, där personalen tog så bra hand om mej.

Som tur är så har vi fina familjer som hjälpte oss igenom det här.
Vi längtade givetvis efter ett nytt barn och när det, efter sex månader, kontrollerats på alla håll och kanter att Emilia inte dog av något ärftligt så försökte vi på nytt.
Inte för att ersätta Emilia utan för att fylla tomrummet efter henne.

Å jag är så glad att vi har fått fem så fina underverk efter vårt första fina.

6 kommentarer:

  1. Så fin hon är, lilla Emilia!
    Fast jag har hört din berättelse några gånger tidigare, blir jag lika ledsen.. Det är så sorgligt att hon skulle behöva vända om, när hon skulle få växa upp i ert kärleksfulla hem, med all den tryggheten ni har. Livet är orättvist..

    Håller med dig. Ni har fem fina underverk som ni har uppfostrat till fina o harmoniska människor. Tror inte heller hur många barn man än skaffar så kan de inte ersätta, utan de är egna individer som bringar glädje... Precis som du skriver. Du är så bra på att uttrycka dig!

    Tänker på er och Emilia idag.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Hon är precis som era andra ungar, alldeles underbart fin!

    KRAM!

    SvaraRadera
  3. Vad fint du skriver!!

    Tiden läker såret, men ärret och minnet bär man nog alltid med sig. För mig är det "bara" sju år sedan, men jag minns det som igår :o(.

    Kram på dig!
    Linda (Tildamamman)

    SvaraRadera
  4. Att förlora ett barn måste vara det mest överjävliga man kan råka ut för. Trots att tiden läker sår så har man ändå alla minnen kvar.

    Jag skulle själv haft en storasyster till (mammas och pappas första barn) men ödet ville annorlunda. Hon dog vid förlossningen. Istället kom min storasyster U och jag för att fylla hennes tomrum.

    Du skriver väldigt fint och man blir berörd av dina ord. Sänder en kram.
    /Vikkan

    SvaraRadera
  5. Helena!
    Att än en gång läsa om er Emilia får ögonen att tåras. Jag tycker du skriver så fint om att era fem hjärtan kom och fyllde tomrummet efter henne och inte ersatte-för hur kan en individ ersätta en annan? Jag är så glad att ni hade förståelse runt er som omfamnade er och stöttade er på vägen till er fina familj.
    En stor kram kommer här från Wien

    SvaraRadera
  6. Så fint du skriver, blir så rörd.

    SvaraRadera