~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hej!

Välkommen till min blogg!

Här kan du läsa om mitt liv med mina små hjärtan, som numera är sex till antalet,
och det stora hjärtat jag är gift med.
Kommentera gärna :-)

Kramar Helena




~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~




torsdag 27 januari 2011

Mitt hem är min borg

Vi köpte vårt hus, eller ett torp var det mer, för drygt 12 år sen.
Ett torp med två sovrum och ett tv-rum och något som kallades kök.
Badrum existerade inte. Inte heller varmvatten.
Men vad gjorde det?
Man kan väl bo så ett litet tag och göra vid det?

Oj, oj, oj vad vi var unga och oerfarna!
Det har tagit måååånga år att få huset som vi vill och än är vi inte klara.
Men vi ångrar oss inte! Iaf inte varje dag eller de flesta dagar.;-)

En dag ska jag leta fram bilderna som är tagna på vårt hus som det såg ut när vi köpte det och bilder på vårt arbete.
Idag får det räcka med en liten lista på delar av vårt arbete.

Vi har:
Kopplat in varmvattenberedare
Grävt ner trekammarbrunn
Kopplat in toastol
Breddat huset
Höjt huset med nya takstolar
Satt in en trappa upp till ovanvåningen
Tilläggsisolerat hela huset
Klätt om hela huset ( ja ja snart då;-))

Och en massa massa mer som jag bara inte kommer på just nu.

I 13 månader var vi utan toa och använde utedasset. Kallt som attan var det på vintern, men det funkade ändå helt ok.
I..... ja håll i er nu.... 5 år! var vi utan dusch. Ja det är sant!
Vi duschade hos vänner, på jobbet och ja lite varstans där det erbjöds.
Barnen var så små då så de fick bada i vasken eller i en balja på köksgolvet.

Så med detta tror jag ni förstår att vi uppskattar vårt hus väldigt, väldigt mycket nu när det närmar sej ett färdigt hus. Vi har projekt som fortfarande inte är färdiga, men nu är det mer färdigt än innan iaf.

För 1½ år sen gjorde vi vårt nya kök och det är nog det jag är allra gladast för. Jag tillbringar mycket tid där. Gillar att laga mat och baka.
Jag har gjort det ändå fast det gamla köket var knappt existerande, men nu är det ju hur fint som helst!

Idag när jag skulle göra middag fixade jag i ordning lite på bänken under tiden.
I det gamla köket fanns inga bänkar så nu njuter jag av att kunna pynta lite.
Fotade så att ni får se hur jag tycker att det ska se ut i mitt kök när det är fint.
Är inte så modern utan gillar naturnära färger och ärvda saker.

Här är min fina hörna i mitt fina kök.
Alla ni som varit i mitt gamla kök -- förstår ni min glädje?

Nu när jag tycker att det är fint hemma hos oss så är det ännu roligare att göra ännu finare.
Tex att pryda bordet med en bukett tulpaner.
Titta bara så fina de är!!
Och när det står tulpaner på bordet då är julen slut och våren närmar sej.
Åh vad jag längtar!!!
Kramar Helena

1 kommentar:

  1. Vill gärna se bilder på före och efter på ert hus. Det är ju helt galet att ni saknade dusch i 5 år!!!!!!!!!! Jag hade inte stått ut. Men iof vänjer man sig.

    Det tar ju inte lite tid i anspråk ett hus heller. Att renovera tar mycket av ens tid.

    Jag är glad vi har ett färdigt hus men sen vill vi ju gärna byta färger på alla väggarna och det ville jag redan när vi flyttade in. Snart 3½ år senare har vi hunnit med barnens rum, vårt vardagsrum och en liten del av hallen. Så ja, det går inte fort. Men med två barn i samma ålder så har det ju inte funnits så mycket tid över till renovering, speciellt inte när man jobbat hela veckan och är helt slut på helgerna och hellre tar det lugnt än sätter igång med renovering. =)

    Men men, någon gång ska man väl bli klar.

    Kram Vikkan
    Ps. Älskar också tulpaner som du kanske märkt inne i min blogg. Ds.

    SvaraRadera